Aldrig mer!!!

Vänsterpartiet firar demokratins födelse i Europa den 9/5

Vänsterpartiet kan med stolthet säga att den 9 maj-45 hade välden gjort upp med fascismen. Tyvärr måste vi ständigt påminna vad som hände för över sextio år sedan.

Andra världskriget 1939-1945 känner i sin omfattning och kampens förbittring inget motstycke i historien. Kriget varade i sex år, 61 stater och nästan fyra femtedelar av jordens befolkning var indragna. Mer än 110 miljoner människor stod under vapen. Detta krig krävde historiens största blodoffer, förorsakade den värsta förödelsen och kostade över 50 miljoner människors liv. De största offren led Sovjetfolket som förlorade över 20 miljoner av sina döttrar och söner. Men även andra länder förlorade många människor: Polen – 6 miljoner, Jugoslavien – 1,7 miljoner, China – över 5 miljoner. I kriget dog 6,5 miljoner tyskar, 2,5 miljoner japaner, 635 000 fransmän, 500 000 italienare, 368 000 britter och 273 000 USA-medborgare.

Omkring 11 miljoner människor mördades i tukthus, koncentrationsläger och andra förintelseläger. Det förstördes hundratals städer och tusentals byar, historiska minnesmärken och världskulturens oersättliga skatter.

Ändå växer främlingsfientligheten i våra kommuner och stadsdelar. Än en gång är fascisterna och rasisterna på match i våra parlamentariska korridorer, likt en ond skuggan från förr. Vi får inte glömma vad det är dessa förklädda demokrater har i bakfickan. Var deras demokratiska värderingar har sina grundvärderingar. Vi måste ta kampen i vallokaler, talarstolar och debatter.

Jag säger ALDRIG MER!

Leif Ståhl Medlem i Vänsterpartiet Härryda.

Bli en du också!