Uttalande angående Fas 3.

Fasa ut Fas 3 ifrån kommunen!

Efter att ha fått avslag på vår motion i kommunfullmäktige den 25/3….
..är vi fast beslutsamma att gå vidare i kampen för att fasa ut Fas 3 ifrån kommunens yta.

Vänsterpartiet kan inte se på när människor i vår kommun döms till ett liv i fattigdom. Vi reagerar och agerar när människor sätts i ett system utan lön och utan några som helst fackliga rättigheter. Fas 3 ger inget annat än fattigdom till de som råkar hamna där och följer också med dem som pensionärer, Fas 3 är nämligen inte heller pensionsgrundande. Fas 3 är en av orsakerna till att det finns något som kallas barnfattigdom i vårt land. Detta därför att föräldrar som är i Fas tre tvingas neka sina barn att medverka på resor, fester och annat som kostar. Detta försätter också barnen i ett utanförskap.

Som vänsterpartister ser vi det som vår plikt att fortsätta kampen mot Fas 3 och arbeta för att de personer i Härryda som är sysselsatta i Fas 3 får kommunala anställningar eller utbildning.

Fas 3 är en av vår tids största skandaler. Undersökningar visar entydigt på att försvinnande få i Fas 3 får riktiga anställningar. Sysselsättningsanordnarna får 5000 i månaden för varje person man tar emot i Fas 3. De som är sysselsatta i Fas 3 får i bästa fall aktivitetsstöd från försäkringskassan annars är enda alternativet att söka försörjningsstöd hos Socialen eller lån från familjen som gäller. Härryda behöver inte ha Fas 3. Kommunen är växande och välmående. Vänsterpartiet kommer att fortsätta kampen för att denna skamfläck avvecklas ifrån kommunen och slängs på historiens skräphög.

Uttalandet antaget på Vänsterpartiets medlemsmöte 140415.

Vänsterpartiet Härryda

En kommentar till Uttalande angående Fas 3.

• Helt klart ska vi ha bort Fas 3. Det är inte människovärdigt. Kommunen måste ta ett ansvar och erbjuda arbete eller utbildning. Det har vi råd med.